Ondertussen zijn we al weer een half jaar verder en heeft u misschien al wat meer ervaring met uw (nieuwe) zorgverzekeraar opgedaan. Middels contactmomenten, indienen declaraties, informatie voorziening voor uw zorgvraag, mailverkeer, advies en hulp. Wij zijn benieuwd naar uw ervaring. Maak gebruik van de link onderaan in dit artikel om een beoordeling over uw zorgverzekering achter te laten op de site van de consumentenbond. Zo heeft iedereen toegang tot de ervaring van u als verzekerde. En dit is ook voor u interessant aan het einde van het jaar als u zelf een keuze wilt maken waarbij u een overstap naar een andere zorgverzekering zou kunnen overwegen.

Voor zorg naar het buitenland

De website van een zorgverzekeraar geeft veel informatie. Echter het is soms heel lastig informatie te vinden over de mogelijkheid om voor uw operatie, behandeling of second opinion naar het buitenland te gaan. Denk hierbij aan ziekenhuizen in Duitsland of Spanje waar goede specialisten (vaak Nederlandstalig) werkzaam zijn op diverse vakgebieden. Veelal zijn de wachtlijsten een stuk korter dan in Nederland en kunt u als patiënt uit Nederland hier veel eerder geholpen worden voor bijvoorbeeld een nieuwe heup of knie operatie. Check eens of uw wachttijd binnen de gestelde Treeknorm valt – dit zijn afspraken welke in 2000 gemaakt zijn met de zorg over de maximaal aanvaardbare wachttijden. Zie de link naar de maandelijkse update onderaan dit artikel.

Kostenovername zorgverzekeraar

Als u goed zoekt kunt u informatie vinden op het web indien u dit traject zelf wilt regelen. Vergeet niet dat een doorverwijzing van uw huisarts en een goedkeuring vanuit uw zorgverzekeraar noodzakelijk is. Dit is belangrijk als het gaat om de kostenovername door uw verzekeraar, tenzij u bereid bent alle eventuele (meer)kosten zelf te betalen.
MedicoHelp is volledig thuis in het regelen van planbare zorg in het buitenland. Veel cliënten willen graag naar Duitsland (oncologie, neurochirurgie, orthopedie, cardiologie en urologie). Spanje is ook een goede optie, en zeker voor de zogenoemde overwinteraars blijkt dit heel praktisch. Denk in Spanje vooral dan aan nieuwe heup/knie protheses met aansluitende revalidatie. Mensen die u voor zijn gegaan delen hun ervaring op onze website.

Vast aanspreekpunt

Wij fungeren als eerste aanspreekpunt hier in Nederland waar u terecht kunt met alle vragen. In overleg met u gaan wij kijken wat er mogelijk is en wat past bij uw zorgvraag. Wij maken afspraken bij het gewenste ziekenhuis en gaan in contact met de zorgverzekering als het gaat om de vergoedingen. Omdat wij werken met een klein team zijn de lijnen kort en persoonlijk. Veel van de cliënten die door ons zijn begeleidt, ervaren dit als een groot voordeel. Zij gaven aan dat het fijn is om de zorg van alle “regelzaken” uit handen te geven.

Doorverwijzing website consumentenbond: